Sensorinės moduliacijos sutrikimai pasireiškia, kai vaiko nervų sistema netinkamai apdoroja pojūčius iš aplinkos. Dėl to jis gali būti pernelyg jautrus garsams, prisilietimams, judesiams ar šviesai, arba, priešingai, gali ieškoti stipresnių pojūčių. Tai gali turėti įtakos jo elgesiui, emocinei būsenai bei mokymosi procesui.
Skiriamos 8 sensorinės sistemos: taktilinė, klausos, vizualinė, proprioreceptinė, vestibulinė, uoslės, skonio, interoreceptinė. Esant sensorinės moduliacijos sutrikimui, kiekviena sensorinė sistema gali būti per stiprios reakcijos; per silpnos reakcijos; padidėjusiu sensorinių dirgiklių poreikiu arba mišrios reakcijos į dirgiklius.
Kaip atpažinti sensorinės moduliacijos sutrikimus?
- Vaikas gali vengti tam tikrų garsų, šviesų ar prisilietimų.
- Gali būti hiperaktyvus arba, atvirkščiai, pasyvus.
- Susiduria su sunkumais koncentruojant dėmesį ir mokantis.
- Ieško stipresnių pojūčių (pvz., dažnai šokinėja, stipriai suspaudžia daiktus ar save, žaloja kitus ar save).
Kaip padėti vaikui?
Vienas iš pagrindinių pagalbos būdų yra sensorinės pertraukos ir specialios priemonės. Jos gali padėti vaikui geriau susikaupti, jaustis ramiau ir efektyviau mokytis. Sensorinė pertrauka yra tam tikra laiko dalis, kuri gali leisti vaikui atsiriboti nuo jutiminės klasės aplinkos stimuliacijos. Sensorinės pertraukos taip pat naudingos mokiniams, kuriems reikia papildomo judėjimo ar gilaus spaudimo pojūčio, jos padeda susikaupti, sukoncentruoti dėmesį pamokų metu.
Tyrimai parodė, kad pertraukos gali padėti mokiniams geriau susikaupti visos dienos metu ir atlikti užduotis pamokų metu. Jos skirtos padėti mokiniui padaryti pertrauką, iš naujo suaktyvinti smegenis ir vėl sutelkti dėmesį
Kiekvienas žmogus yra skirtingas ir turi skirtingus poreikius. Tai reiškia, kad nėra vienos visiems tinkamos sensorinės pertraukos. Kai kuriems mokiniams gali prireikti ramesnės pertraukos, kad sumažėtų aktyvumas ir vaikas galėtų nurimti. Kitiems kaip tik reikia aktyvinančių pratimų, kad jie taptų budresni. Galite stebėti, kaip mokinys dalyvauja ir išlaiko dėmesį po pertraukos. Jei vaiko dėmesys pagerėjo, sensorinė pertrauka ir jos naudojamos priemonės greičiausiai buvo tinkamas sprendimas. Tačiau jei vaikas išsiderina, tampa irzlus – reikėtų pakeisti pratimus ar priemones. Svarbu atpažinti ko reikia, aktyvinančių ar raminančių būdų, juos būtina taikyti pagal vaiko poreikius. Svarbu prieš atliekant pratimus nustatyti aiškų užduoties pradžios ir pabaigos laiką. Tam reikėtų naudoti atgalinio skaičiavimo laikmatį.
Štai kelios rekomenduojamos priemonės, kurias galite rasti mūsų parduotuvėje ir puikiai pritaikyti asmenims su sensorinės moduliacijos sutrikimais: Meduka.lt:
- Sensoriniai kramtukai ir taktilinės priemonės – vaikams, kurie turi poreikį kramtyti ar liesti įvairius paviršius, puikiai tinka ARK sensorinės juostelės arba ARK pieštukas su kramtomuoju antgaliu. Jos suteikia taktilinį pojūtį ir gali padėti sumažinti stresą bei nerimą. Terapinė nauda: lavina proprioreceptinę ir taktilinę sistemas, ramina, stiprina plaštakų ir pirštų jėgą, lavina smulkiąją motoriką.
- Balansavimo priemonės – padeda vaikams, kuriems reikia daugiau judesio arba kurie turi pusiausvyros iššūkių. Rekomenduojame balansinę pagalvę ar balansines gumas, kurios skatina motorinius įgūdžius ir ramina. Terapinė nauda: lavina proprioreceptinę ir vestibulinę sistemas, ramina, lavina dėmesio koncentraciją, gerina laikyseną.
- Garso slopinimo ausinės – kai vaikas jautrus garsams, triukšmingoje aplinkoje gali jaustis išsiblaškęs ar neramus. Jippie garsą slopinančios ausinės padės sumažinti triukšmo poveikį ir sukurti ramesnę aplinką. Terapinė nauda: mažina klausos hiperjautrumą, mažina klausos savistimuliaciją, ramina, gerina koncentraciją.
- Pasunkintos priemonės – kai kuriems vaikams ramybę suteikia papildomas svoris. Pasunkinta antklodė ar sensorinė pasunkinta liemenė gali padėti jaustis saugiau ir geriau kontroliuoti savo kūną. Terapinė nauda: lavina proprioreceptinę sistemą, ramina, lavina dėmesio koncentraciją, gerina kūno suvokimą. Naudokite specialias pasunkintas priemones, skirtas konkrečioms kūno dalims arba veiklai: pasunkintas riešines, pasunkintą pieštuką, pasunkintą antklodę, svarelius riešams, kojoms ir kulkšnims. Parinkite tinkamą liemenės dydį (s, m, l). Rekomenduojama dėvėti nuo 30 iki 60 minučių per dieną.
- Šviesos ir sensoriniai stalai – vaikams, kurie domisi vizualiniais stimulais, patiks sensorinė šviesos lenta TickiT A2 arba sensorinis vandens šviesos stalas. Jie skatina kūrybiškumą ir padeda vaikui susikaupti. Terapinė nauda: lavina proprioreceptinę ir taktilinę sistemas, ramina.
- Sensoriniai rinkiniai – jei norite išbandyti įvairias priemones, galite rinktis sensorinių kamuoliukų rinkinį arba sensorinių priemonių rinkinį, kuriuose rasite skirtingus paviršius ir formas tyrinėjimui. Nerimą mažinantys daiktai nėra žaislai. Naudokite juos tam, kad padėtų vaikui klausytis ir koncentruoti dėmesį. Vaikas turėtų naudoti nerimą mažinančias priemones savo rankose, tyliai. Terapinė nauda: lavina taktilinę sistemą, ramina, padeda sukaupti dėmesį
Kaip dažnai reikia daryti sensorines pertraukas?
Kiekvienas vaikas yra individualus, todėl svarbu atsižvelgti į vaiko sensorinius poreikius, amžių, energijos lygį, galimybes ir stiprybes, pomėgius. 3–9 metų vaikams sensorines pertraukas rekomenduojama daryti kas 15 minučių; 10 metų ir vyresniems vaikams pertraukas rekomenduojama daryti kas 45 minutes; visiems vaikams svarbu pertrauką kas 1–2 valandas.
Sensorinės pertraukos gali trukti nuo 3 iki 15 minučių: pamokų metu pertraukos trukmė 3-5 min.; ilgosios pertraukos metu 10-15 min.
Taigi, sensorinės moduliacijos sutrikimai gali turėti įtakos vaiko kasdieniam gyvenimui ir jo kokybei. Tinkamos priemonės ir aplinkos pritaikymas gali padėti jam jaustis ramiau ir labiau pasitikėti savimi. Meduka.lt siūlo įvairias sensorines priemones, kurios gali būti puikus pagalbininkas tėvams ir pedagogams kuriant vaikui palankią aplinką.